TikTok jako reklamní medium?
Vaping by měl být používán pouze k tomu, aby pomohl lidem přestat kouřit. Neměly by ho používat děti, mladí lidé nebo nekuřáci.
Vládní orgány podnikly již určité kroky, aby tomu zabránily. Označování na produktech, že jsou určeny pro 18+, informační značky nebo sankce. Ale stačí to? Prodejci, alespoň většina z nich, mají jasno, neprodávat nezletilým.
A co sociální sítě a média? Mají i oni jasno?
Nedávno se na stránkách https://www.theguardian.com/society/e-cigarettes objevil článek o tom, že čínská značka Elf Bar, čínský vapingový gigant, podporuje propagaci svých produktů mezi mladé lidi.
Průzkumy ukázaly, že většina dětí, které vapují, preferují jednorázové elektronické cigarety, přičemž nejoblíbenější značkou mezi nimi je Elf Bar.
Elf Bar k propagaci využívá sociálními influencery, kteří v některých případech tvrdí, že jsou za propagační akce placeni a využívají bezplatných produktů. Na videích aplikace Tiktok se influenceři ukazují jak vapují jednorázové e-cigarety, přičemž videa nejsou věkově omezena a nejsou vždy jasně označena jako reklamy. Některé přilákaly statisíce zhlédnutí a nutno podotknout, že tuto aplikaci používá polovina osmi až jedenáctiletých a tři čtvrtiny 16 až 17 let.
Snahou Elf Bar je oslovit nové zákazníky v Británii. Tyto propagační akce však porušují pravidla zakazující reklamu na e-cigarety na sociálních sítích. TikTok odstranil dva účty propagující produkty Elf Bar poté, co byl na ně upozorněn Observerem.
Popularita vapingu mezi mladými lidmi (převážně v USA) stoupla i z velké části produktem Juul. V roce 2015 přišel Juul na trh a do července 2019 představoval 75 % prodeje e-cigaret v USA. „Společnost je obviněna v desítkách soudních sporů od San Diega po New York City, že se zaměřuje na mladé uživatele prostřednictvím kampaní na sociálních sítích s mladistvými modelkami. Odpůrci tvrdí, že Juul jsou pro začínající vapery snazší vdechovat, protože obsahují nikotinové soli místo přímého nikotinu, dále zjemněné příchutěmi vhodnými pro mladistvé, jako je mango, chladivá okurka a smetanové brulée. Juul opakovaně popřel, že by se prodával mladistvým.“ https://www.theguardian.com/society/2020/feb/18/the-great-vape-debate-are-e-cigarettes-saving-smokers-or-creating-new-addicts
„Asociace ředitelů veřejného zdraví (ADPH) tento víkend uvedla, že chce zpřísnit předpisy pro zákaz pestrobarevných obalů, jaké používá Elf Bar, a přezkoumat příchutě, které by mohly oslovit děti.“ A Dr. Gareth Nye, vedoucí programu pro lékařskou vědu na Chester University, doplnil, že „Navzdory tomu, že vaping je pro mnoho lidí obrovským přínosem , šokující nárůst nekuřáků a vaperů, kteří si tyto produkty vybírají, znamená, že musíme vážně zvážit způsob, jakým jsou tyto produkty inzerovány a prodávány.“ https://www.theguardian.com/society/2022/jul/17/chinese-vaping-giant-flouting-uk-advertising-rules-on-selling-to-children?fbclid=IwAR2Bu4ec4etC5RZ-sj7I7hG4pFpfi2fY2C1jIVsYQUHLwxrWgAMBTK-tO7E
Pomůže změna politiky ze strany Facebooku, Instagramu a Twitteru, a dalších, aby se zabránilo využívat sociální média k propagaci svých škodlivých produktů mladým lidem po celém světě?
Mluvčí Facebooku uvedl: „Nepovolujeme reklamy, které propagují prodej nebo užívání tabáku nebo elektronických cigaret. Začátkem tohoto roku jsme aktualizovali naše zásady, abychom omezili organický obsah, který zobrazuje prodej nebo nákup tabákových výrobků, na osoby starší 18 let. V současné době aktualizujeme naše zásady pro značkový obsah, aby již neumožňovaly placenou propagaci těchto produktů.“ https://www.theguardian.com/society/2019/dec/18/advertising-watchdog-bans-e-cigarette-promotion-on-instagram
Pravidla reklamy na sociálních sítích jsou dobrým krokem, jak zabránit propagaci tabákových i alternativních forem kouření mladistvým. Neměly by se objevovat příspěvky mladých modelek, jak vapují, ani jejich nadšené jásání, když rozbalují zásilky s elektronickými cigaretami.
Zpřísnit předpisy pro zákaz pestrobarevných obalů nebo příchutí? Čemu tím pomůžeme? Neměla by se spíše pozornost zaměřit na to, aby se tyto produkty vůbec mladistvým dostaly do rukou? Je snad relevantní, jakou mají barvu.
Co třeba zavést sankce pro rodiče, jejichž dítě bude přistiženo s e-cigaretou? Co zavést přísnější sankce pro obchody, které mladistvým produkt prodají?
Kupují to děti, tak to zakážeme všem. Takhle mi to zní. Proč nezakázat čokoládu? Ta je také návyková a kolik obézních dětí trpí vysokým krevním tlakem kvůli nadměrnému pojídání sladkostí. 😀
Je to problém, který v žádném případě nechceme zlehčovat, ale pozornost by se měla soustředit jinou cestou.
E-cigareta je stále nástroj, který lidem pomáhá přestat kouřit. Tento názor sdílejí i uznávané zdravotnické orgány, jako je Royal College of Physicians a Cancer Research UK. Vapování nikotinu je pořád bezpečnější než jeho získávání z cigaret. Nikotin sám o sobě je méně škodlivý než poškozený v kouři produkovaném spalováním tabáku a zbytcích dehtu, který zanechává a poškozuje dýchací cesty a způsobuje onemocnění plic a rakovinu.